kolory

Kolory mają wyjątkową zdolność do wpływania na zachowania osób i wywoływania reakcji. A to oznacza, że właściwie dobrane barwy mogą pomóc w działalności biznesowej.

Każda firma ma logo, które powstało z użyciem określonych kolorów. To barwy najczęściej identyfikują markę i stają się wizytówką dla klientów. Dlatego ważne jest, aby firmowe kolory starannie dobrać. Kolorystyka ma większy wpływ na opinie klientów, niż myślimy. Zgodnie z badaniami opracowanymi przez firmę WebPageFX ludzie podświadomie oceniają produkt w czasie krótszym niż 90 sekund, a większość z nich opiera swoją ocenę na kolorze. W rzeczywistości prawie dla 85 proc. konsumentów kolor jest głównym powodem, dla którego kupują konkretny produkt, a 80 proc. uważa, że zwiększa on rozpoznawalność marki. Według ekspertów oznacza to, że jednym z głównych bodźców zakupowych jest dla nas kolor. Wnioski te potwierdzają też inne badania. Według raportu MeadWestvaco Corporation 44 proc. badanych decyduje się kupić nowy produkt ze względu na atrakcyjny design lub funkcjonalność opakowania. Co więcej, estetyczne opakowanie pozytywnie wpływa także na lojalność klientów.

Klucz do umysłu

Dlatego myśląc o zakończeniu sukcesem sprzedaży swoich towarów lub usług, należy oprócz stworzenia atrakcyjnego i łatwo zapadającego w pamięć hasła reklamowego, skupić się na wykorzystaniu koloru. Czyli dobrać takie barwy, które najtrafniej i najpełniej oddadzą najważniejsze cechy produktów. Pomocne okażą się nowoczesne urządzenia biurowe, na których, nawet nie posiadając dużego doświadczenia w obsłudze maszyn biurowych, jesteśmy w stanie zrealizować praktycznie każdy zaplanowany projekt. Nie trzeba zlecać tych prac agencji reklamowej czy drukarni. Wydajna drukarka pomoże w realizacji naszego promocyjnego pomysłu, wiernie odda pożądane kolory i tym samym wesprze sprzedaż.

Każdy z kolorów wywołuje w naszym mózgu określone reakcje. Oczywiście oddziaływanie kolorów to sprawa indywidualna. Każdy z nas ma osobiste skojarzenia i reakcje związane z poszczególnymi barwami. Statystycznie starsza osoba woli kolory spokojne i powściągliwe od preferowanych przez młodzież żywych barw.

Paleta barw

Dlatego wybierając kolory, które będą reprezentowały nasze przedsięwzięcia biznesowe, warto poświęcić chwilę na zaznajomienie się z podstawowymi zasadami ich doboru a także znaczenia. Eksperci firmy WebPageFX opracowali zestawy cech, które niesie ze sobą użycie konkretnego koloru w logo i identyfikacji wizualnej firmy. Powstał spis „psychologii kolorów” i emocji, które ze sobą niosą. I tak przykładowo:

Czerwony to kolor pasji. Uważany jest za kolor często stymulujący, zachęcający ludzi do podejmowania ryzyka. Wykazano również, że barwa ta pobudza zmysły i podnosi ciśnienie krwi. Wywołuje energię, pasję, miłość, ale również agresję lub poczucie niebezpieczeństwa.  Międzynarodowe firmy, które korzystają z czerwieni w swojej identyfikacji wizualnej to m.in.: Coca-Cola, CNN, H&M, YouTube.

Żółty jest związany z ciepłem słońca i ognia. Stymuluje procesy myślowe i system nerwowy.  U patrzącego może pojawić się poczucie optymizmu, nadziei, ale również tchórzostwa i zdrady. Tego koloru używają m.in. DHL, Nikon, IKEA. 

Niebieski jest często związany z chłodem morza i nieba. Wykazano, że uspokaja zmysły i obniża ciśnienie krwi. Może zwiększać poczucie zaufania, bezpieczeństwa, porządku i czystości. Używają go np. Facebook, Ford, Oreo.

Pomarańczowy reprezentuje przyjacielskie i radosne marki. Dodaje energii i ciepła. Kolor ten znajdziemy w logotypach np. przeglądarki Firefox, Fanty czy Harley-Davidsona.

Zielony ludzie często kojarzą z naturą, zdrowiem i powodzeniem. Barwę tę wykorzystują m.in.: BP, XBOX czy Excel.

Psychologia kolorów w dużej mierze oparta jest na indywidualnej, dla każdego z nas – intuicji. Przecież dla jednych czarny to kolor żałoby, dla innych ta barwa jest nieodłącznym składnikiem elegancji. Warto, więc postarać się zrozumieć, w jaki sposób za pomocą barw, świadomie wpływać na przekaz, który dociera do klientów.


Kontakt dla mediów

Rekomendacje Klientów

zobacz dlaczego inni pracują z OKI