Gdy z dwóch firm świadczących takie same usługi, w jednej wdrożono MPS, to może ona zaoferować klientowi lepszą cenę przy takich samych kosztach. Firma druga, jeśli chce być konkurencyjna musi zrobić to samo. Wnioski są dwa: każda firma wdroży MPS oraz lepiej zrobić to wcześniej i być gonionym przez konkurencję, niż odwrotnie.

MPS, czyli system zarządzania drukiem będzie wdrożony w każdej firmie i instytucji, to nie ulega najmniejszej wątpliwości. Dlaczego? W przypadku organizacji o profilu biznesowym, czyli takich, które zostały powołane do działania w celu przynoszenia zysku sprawa jest oczywista. Po pierwsze, przy redukcji kosztów działa mechanizm: pieniądz oszczędzony – pieniądz zarobiony. Jak wiadomo, czasy wzrostu organicznego, gdy gwarancją sukcesu było posiadanie towaru w magazynie, mamy dawno za sobą. Dziś zarabia więcej ten, kto więcej oszczędza. Oczywiście zawsze można znaleźć organizacje, tj. firmy, instytucje, w których świadomość kosztów jest stosunkowo mała. Z obserwacji wynika, że taka nonszalancja oznacza zwykle generowanie zysków na satysfakcjonującym poziomie. Wówczas, zgodnie z powiedzeniem, według którego lepsze jest wrogiem dobrego – nie ma powodów do wprowadzania innowacji. Ale zwrócenie uwagi na MPS i tak jest tylko kwestią czasu. Wyobraźmy sobie, że mamy dwie firmy o takim samym profilu działalności. Niech to będzie biuro architektoniczne, którego elementem oferty są specjalistyczne i kosztowne wydruki. Jedna z firm wprowadza MPS. Po przeprowadzeniu gruntownej analizy kosztów druku wdraża zmiany, dzięki którym uzyskuje oszczędności rzędu kilkunastu procent. Zaoszczędzone pieniądze można odjąć od ceny końcowej produktu dla klienta. Oczywiście w skali całej usługi, redukcja ceny o oszczędności kosztów druku będzie symboliczna. Ale to wystarczy by pozyskać klienta.

Przypomina mi się historia kolegi, wielkiego amatora kolarstwa szosowego, który zachwycał się właśnie wymienionymi za niemałe pieniądze szprychami, a każda z nich ważyła… 2 g mniej od standardowych. Trudno dokładnie policzyć, jaki ułamek promila sumy wagi roweru i siebie zyskał taką inwestycją. Jednak wyjaśnienie było krótkie – na dystansie 10 km z zawodnikiem takim jak on i na takim samym rowerze, ale ze zwykłymi szprychami będzie lepszy o długość roweru – to wystarczy by wygrać. Tak samo w biznesie – liczy się wygrana, a czy będzie ona spektakularna, czy o przysłowiowy koński łeb, to już przecież nie ma znaczenia.

Dlatego upowszechnienie MPS w sferze biznesu jest nieuniknione za sprawą prostego mechanizmu przedstawionego we wstępie. Dzięki inwestycji w system zarządzania drukiem firma ponosi mniejsze koszty i jest bardziej konkurencyjna na rynku. Czyli lepiej być bogatym i zdrowym, niż chorym i biednym.


Kontakt dla mediów

Rekomendacje Klientów

zobacz dlaczego inni pracują z OKI