Ulotka – jako jedno z podstawowych narzędzi marketingowych
Marketing do postawa działania każdej firmy. Bez odpowiednio zaplanowanego i umiejętnie prowadzonego marketingu, żadna firma nie ma szans na rynku. Jednym z podstawowym narzędzi marketingowych jest ulotka, każda szanująca się firma informuje o swojej działalności i ofercie wykorzystując właśnie ulotki. Koszt ich stworzenia nie jest duży, rozprowadzenie również jest łatwe i tanie.
Jak zaprojektować dobrą ulotkę
Z ulotkami mamy do czynienia dosłownie wszędzie – od skrzynek pocztowych poczynając, na osobach rozdających je bezpośrednio „do ręki” kończąc. Często wyrzucamy je do kosza, ale jeśli ulotka jest prawidłowo zaprojektowana, posiada elementy i informacje, które zwracają naszą uwagę – zapoznajemy się z nią. Najlepsza ulotka to taka, dzięki której potencjalny klient pomyśli: „potrzebuję skorzystać z usług tej firmy”. Przekonać klienta, że potrzebuje czegoś, co możesz mu zaoferować jest bardzo ważne. Ulotka po prostu musi być odpowiednio zaprojektowana. Nieciekawa i niechlujnie wykonana ulotka to jedynie strata pieniędzy.
Pierwszym krokiem jest zastanowienie się, po co ci właściwie ta ulotka. Czy ma intrygować? Informować o promocji? A może powinna motywować do konkretnego działania? Wszystko zależy od profilu twojej działalności i aktualnych wydarzeń w firmie. Dzięki określonemu celowi, dla którego tworzysz ulotkę, możesz ją dobrze zaprojektować. Unikniesz tym samym chaosu, a odznaczysz się profesjonalizmem i odpowiednim podejściem do klienta i jego potrzeb.
Twoja grupa docelowa to kolejny, ważny aspekt, który musisz wziąć pod uwagę. Każda grupa ma inne cele, inne potrzeby, marzenia i pragnienia. To wszystko trzeba dopasować do informacji na ulotce. Określenie grupy docelowej pozwoli ci dobrać rodzaj informacji na ulotce, a nawet jej kolor czy czcionkę. Jest to bardzo ważny krok.
Teraz zastanów się, jaką reakcję ma wywoływać twoja ulotka. Jeśli chcesz, aby klient pomyślał, że twoje produkty przeznaczone są dla zaspokojenia na przykład wyższych i luksusowych potrzeb zadbaj o detale. Niech papier ulotki będzie dobrej jakości, folia matowa również podkreśli jej charakter, czcionka także powinna współgrać z całością.
Czego może potrzebować i poszukiwać potencjalny odbiorca twoich ulotek? Odpowiedź na to pytanie możesz być trudna i zająć ci najwięcej czas, ale warto zadać sobie takie pytanie. Dzięki temu możesz umieścić na ulotce to, co według ciebie najbardziej zainteresuje potencjalnego klienta. Ulotką musisz zakomunikować, że znasz potrzeby klientów, podchodzić do nich profesjonalnie i indywidualnie. Jeśli klient czytając twoją ulotkę odniesie takie wrażenie, na pewno będzie chciał skorzystać z usług i ofert, które posiada twoja firma.
Pamiętaj, że emocje działają na człowieka lepiej niż suche, nudne fakty. Umiejętność posługiwania się emocjami jest potężną siłą, zarówno w życiu jak i w biznesie. Jeśli twoja ulotka to zbiór nudnych faktów, prawdopodobnie nie zainteresuje zbyt wielu ludzi. Jeśli natomiast wzbudzi w nich określone emocje, zaintryguje i w jakiś sposób zainteresuje – jest to twój sukces.
Jeśli odpowiesz sobie na wszystkie powyższe pytania i dokładnie przemyślisz te kwestie, możesz przejść do wyboru odpowiedniej grafiki. To jaka ona będzie, co będzie przedstawiać zależy od tego, co chcesz osiągnąć. Po przemyśleniu wszystkich poprzednich kwestii na pewno łatwiej będzie dobrać ci ten element do całości ulotki. Pamiętaj, że grafika nie może być oderwana od tematyki ulotki. Nie zawsze popularne obrazki przyciągają zainteresowanie, szczególnie, jeśli nie mają żadnego związku z tym, co znajduje się w informacjach na ulotce.
Wszystkie elementy twojej idealnej ulotki masz już więc gotowe. Teraz pozostaje ci zastanowić się, jak je prawidłowo rozmieścić, aby ulotka działała na ludzi tak, jak ty tego chcesz. Warto wziąć pod uwagę to, w jaki sposób działa ludzki wzrok. Komunikat wzrokowy powinien trafić do prawej półkuli mózgu. Musisz więc, zgodnie z prawami naszego ciała, umieścić go w lewej części ulotki. Do tej części półkuli powinny trafić informację, które mają wywołać w nas emocje. To co ma trafić do lewej półkuli, umieszczaj po prawej stronie ulotki. Powinny to być fakty, tekst, schematy. To wszystko zgodne jest ze sposobem naszego odbierania świata i komunikatów, a także z naszą anatomią. Taka ulotka jest szybko i łatwo przyswajana i analizowana przez nasz mózg, więc ulotka będzie bardziej skuteczna i przyniesie lepsze efekty.
Pamiętaj o użyteczności – wiele ulotek to tylko treść informacyjna, ale nic przydatnego. Na pewno możesz ze swojej ulotki uczynić coś, co jednocześnie przyda się jej odbiorcy. Jeśli twoi klienci to rodzice, na drugiej stronie umieść plan lekcji, jeśli twoi klienci to wielbiciele naturalnej pielęgnacji – na drugiej stronie ulotki zamieść jej najważniejsze zasady.
Podsumowanie
Ulotka to bardzo skuteczne, a jednocześnie tanie rozwiązanie marketingowe. Powinna być ona schludna, bez przesytu informacji, ale również dostosowana do potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Ulotka powinna w jasny i rzeczowy sposób opisywać ofertę, którą w niej zamieszczasz. Jeśli ulotka będzie ciekawa, istnieje większa szansa na to, że człowiek który ją dostanie zapozna się z informacjami zamieszczonymi na niej, być może skorzysta z twoich usług albo poleci je komuś znajomemu. Pamiętaj, że ludzie lubią być zaskakiwani, a więc ulotka w formie gadżetu, albo pełniąca inne funkcje, odwołujące się do profilu twojej firmy to strzał w dziesiątkę.